Hatha Yoga

De klassieke vorm van yoga waarin een evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staat. In een hatha yogales wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht. Door deze rustige, meditatieve houding is er ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit.

Hatha flow yoga

Zachte, dynamische hatha yogales waarbij de houdingen elkaar in een flow opvolgen. Afwisselend inspannende en ontspannende houdingen in een iets hoger tempo dan een reguliere hatha yogales.

Vinyasa yoga

Bij deze vloeiende, dynamische vorm van yoga wisselen verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de adem. De voortdurende focus op adem en beweging brengt de aandacht gemakkelijk in het nu en maakt dat je meer af kunt gaan stemmen op je eigen energie en ritme. De nadruk ligt in deze les op dynamiek en fysieke inspanning: het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen.
Vinyasa yoga is een aanrader voor als je meer fysieke uitdaging zoekt. Ook als je met veel onrust kampt (piekeren, onzekerheid, malende gedachten) kan deze vorm van yoga goed helpen om ‘uit je hoofd en in je lijf’ te komen omdat de wat zwaardere en dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen. Het opbouwen van fysieke kracht in afstemming met je adem verstevigt je innerlijke basis en werkt positief door in je zelfvertrouwen.

Power yoga

Fysiek krachtige en uitdagende variant van de vinyasa yoga: in de flow van het ademritme wisselen verschillende houdingen elkaar af met verdieping in inspannende houdingen. Power yoga gaat vooral over het vrijmaken van energie en innerlijke kracht. Grenzen worden op een intensieve maar wel bewuste manier opgezocht en verruimd. Het lichaam wordt van binnenuit opgewarmd wat een reinigend effect heeft op de klieren en het zenuwstelsel en ervoor zorgt dat spieren en gewrichten gemakkelijk soepel worden. Net als de vinyasa yoga is power yoga een uitstekende methode om, door middel van inspanning en focus op de adem, meer ruimte te scheppen en innerlijk rust te ervaren.

Ashtanga yoga

Deze intensieve vorm kent dezelfde dynamiek als de power yoga maar volgt iedere keer dezelfde serie houdingen. Dit maakt het gemakkelijk om gedachteloos in de flow mee te gaan en verdieping in de houdingen te vinden. De serie biedt ook een goede basis om zelf (thuis) mee te kunnen oefenen. Het opbouwen van een eigen oefen- discipline kan je helpen om kracht en rust te vinden in jezelf. Een ashtanga yogales is, evenals de (power) vinyasa yoga, opgebouwd rond series zonnegroeten en maakt gebruik van verschillende technieken zoals bandha's en ujjay ademhaling.

Yin Yoga

Bij deze zachte yogavorm, oefen je een serie zittende of liggende houdingen waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op gewrichten en bindweefsel. Bij yin yoga worden de houdingen lang aangehouden, zo’n 3 tot 5 minuten. Het is als een meditatie in een yogahouding; je oefent aandachtig zijn en je openstellen voor wat zich van binnen voordoet. De weerstand die je tegenkomt ga je verzachten met behulp van de ademhaling. De houdingen stimuleren op zachte wijze het bindweefsel zoals banden en kraakbeen, waardoor het zich kan verstevigen en eventueel herstellen. Het bevordert een grote mate van beweeglijkheid in de spieren en gewrichten, stimuleert de meridianen (het openen van de dieper gelegen energiekanalen) en brengt de geest tot rust. Yin yoga is een goede tegenhanger voor de meer krachtige en actieve yogavormen.

Hatha yoga en meditatie

Meditatie is, net als yoga, een techniek om tot een groter zelfinzicht te komen, om je bewust te worden van wat zich van binnen bij je afspeelt. Meditatie kan helpen om los te komen uit de stroom van gedachten die de aandacht vaak gevangen houdt en die je ervan weerhoudt om in het nu te zijn. Het laat je aandacht 'zakken' naar een diepere laag van bewustzijn waarin je meer in verbinding komt met jezelf, met wat je voelt en nodig hebt.
Misschien wel het belangrijkste aan meditatie is dat je kan zijn met wat er op dat moment in je leeft, zonder je ermee te bemoeien of over te oordelen. Dat kan van alles zijn: onrust, vreugde, verdriet, boosheid, stilte. Door een te zijn met wat is en met hoe je je werkelijk voelt, ontstaat er ruimte van binnen, meer verbondenheid en innerlijke rust. Meditatie is oefenen in aandachtig zijn en ontspannen in wat er is.

Yoga en meditatie
Tijdens deze combinatieles oefenen we aktieve hatha yoga om het lichaam op te warmen en de energie goed te laten doorstromen. Mentale onrust kan plaatsmaken voor een kalme, open aandacht. Soms werken we met thema's zoals het versoepelen heupen, rug of schouders. Ook oefenen we in het verdiepen van de adem en het bewust leren loslaten van spanning in je lijf. Je ontwikkelt inzicht in hoe jouw lichaam/geest werkt. De yoga draagt bij aan het vergroten van kracht, (geestelijke) stabiliteit en souplesse: o.a. met actieve en verstillende houdingen. Na een ontspanning eindigen we met 10 tot 15 minuten zit meditatie (zie het stukje hierboven over meditatie).

Vinyasa core Yoga

Vinyasa yoga met extra aandacht voor het soepel bewust en sterk maken van de romp/ core (rug en buik). Je 'core' is het krachtcentrum van je lichaam en ook de plek waar emoties het duidelijkst te ervaren zijn. Door het bewust maken en trainen van je romp(spieren) verstevig je je innerlijke basis, geef je kracht aan je houding en ruimte aan je emoties.  

Hatha flow en Yin Yoga

Een combinatieles van dynamische hatha yoga en diep ontspannende yin yoga.

Power en Yin Yoga

Combinatieles: krachtige en dyamische power yoga, gericht op het sterker en soepeler maken van je lichaam en een goede doorstroom van energie. Met aansluitend diep ontspannende yin yoga, gericht op bewustwording en herstel.

Vinyasa & yin

Deze combinatieles geeft een mooi evenwicht tussen Yin en Yang; de krachtige en dynamische flow van de vinyasa yoga gaat over in de verstillende, meditatieve yin yoga. De dynamiek van de vinyasa yoga maakt dat je makkelijk uit je hoofd en in je lijf komt, zorgt op een toegankelijk wijze voor het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen en laat de energie weer vrijuit stromen. De zachte, diep stretchende yin yoga zorgt voor een meer ruimte en ontspanning op zowel fysiek als mentaal niveau






'If you begin to understand what you are without trying to change it, then what you are undergoes a transformation' J.Krishnamurti
Privacyverklaring
Webdevelopment: www.hugo-online.nu